Kterak matovat třemi jezdci aneb, máte-li dva koně a pěšáka, nestavte si dámu!

ŠO TJ Sokol Postoupky Dát mat králi králem & dámou, věží nebo dvěma střelci umí skoro každý. Většina zkušenějších šachistů vynutí výhru i jezdcem a střelcem (i když neradi). Když jsem ale dělal průzkum mezi zkušenými hráči postoupeckého oddílu, zjistil jsem, že nikdo nezná dostatečně dobře základní koncovku král a tři jezdci proti králi. Proto jsem se rozhodl vytvořit tento metodický materiál (s mírnou pomocí světového odborníka na problematiku pětikamenových koncovek H. Prof. Dr. Fritze, IvX). Nuže, vrhněme se na to!
Hra se i z nejtěžších pozic dá vyhrát nejpozději do 21 tahů, takže máme čas na určité chyby. Rozdělme si partii do několika etap:
  1. Centralizace krále a jezdců.
  2. Decentralizace cizího krále.
  3. Mat.
Jedinou rozumnou strategií slabší strany (předpokládejme, že je to černý) je držet se v centru. My mu v tom musíme (v první a druhé fázi) intenzivně bránit. Můžeme vyvinout jezdce do středu bez obav (vzájemně se kryjí). Pozor však na nebezpečné paty (které na neopatrného šachistu číhají v těch nejzáludnějších podobách). Např.:

   

Dobře centralizovaná pozice vypadá asi takto (černý na tahu):

Povšimněme si, že král nemůže vstoupit do centra a je nucen stát na třetím řadosloupci (toho není těžké dosáhnout). Nyní jezdci c drží e2-e5, dolem je tedy král může obejít jen přes první řadu! Proto jej budeme zatláčet shora: 1. ... Kf5 2.Kd6 Kg4 Nyní svého krále chceme postavit do opozice, aby nemohl utéct příliš snadno. 3. Ke6 Kg3 (nahoru nemůže - protože 3. ... Kg5 4. Je4+! Kg4 5. Je5! a černý stojí tak, jak bude stát za chvíli i v hlavní variantě - špatně) Pokračujeme tedy v plánu: 4. Kf5 Kf3 5. Jde3 a král je zatlačen na druhou řadu:

Všimněme si, že černý král neprojde přes sloupec e (po 5. ... Kd2 6. Jc2), je tedy vytlačen na kraj:
5. ... Kf2 6. Kf4 Ke1 Tady hrozí velmi nepříjemný pat. (7. Kf3 pat.) Potřebujeme udržet černého na druhé řadě, tedy zmobilizujeme jízdu 7. Jg4! Kf1 a konečně 8. Kf3 Ke1 (nevzdává se centra krajní řady :-)) Černého krále blokují naši jezdci, takže můžeme zahrát na první pohled divné 9. Kg3 Kf1

A koncovku, jak už to tak bývá zakončí kombinace: 10. Jd2+, rozeberme co se stane:

10. ... Ke1 11. Jf3+ Kf1 (jediný tah) 12. Je3 mat nebo 12. Jgh2 mat.

10. ... Kg1 11. Je2+ Kh1 (jediný tah) 12. Jf2 mat.

 

Některé další matové obrazce:

   

   

Tak nezapomeňte - příště až budete mít dva koně a pěšáka - postavte si ... no, víte co. Uvidíte, co to udělá se soupeřem :-).

Honza Olšina